logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2020/2021
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 097808 - HISTORY OF DESIGN
Docente Dell'Acqua Bellavitis Arturo
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1091) DESIGN & ENGINEERING - PROGETTO E INGEGNERIZZAZIONE DEL PRODOTTO INDUSTRIALE***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1092) DESIGN DEGLI INTERNI - INTERIOR DESIGN***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1097) DESIGN FOR THE FASHION SYSTEM - DESIGN PER IL SISTEMA MODA***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1159) PRODUCT SERVICE SYSTEM DESIGN - DESIGN PER IL SISTEMA PRODOTTO SERVIZIO***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1162) DESIGN DELLA COMUNICAZIONE***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1260) INTERIOR AND SPATIAL DESIGN***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1261) INTEGRATED PRODUCT DESIGN***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1262) DIGITAL AND INTERACTION DESIGN***AZZZZ097808 - HISTORY OF DESIGN

Obiettivi dell'insegnamento

The objective is to stimulate in students a critical reflection on current design projects, starting from emblematic case studies from the past. The classic themes of product design alternated with in-depth analyses of specific cases and the new expressions in the world of design and architecture will be studied.


Risultati di apprendimento attesi

Students:
- know and understand the foundations of design history and culture, with particular reference to the Italian context;
- know how to decode the historical and cultural contexts in order to propose innovations that are coherent with them.


Argomenti trattati

The course will describe the main elements and movements in the history of Design, bringing to light the different possible approaches that today coexist and make Design a heterogeneous discipline, with multiple areas of interest. Some field-trips around the city will be organized in order to help students develop a more conscious and history-based approach to design phenomena.

During the course the students will also be asked to deliver short researches on several design topics to check their critical thinking skills in the field of historical studies. 


Prerequisiti
 

Modalità di valutazione

Presenza, impegno, svolgimento ricerche in itinere e conoscenza della bibliografia
- - -
Presence, engagement, pursuit of research and knowledge of bibliography


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaRenato De Fusco, Storia del Design, Editore: Laterza
Risorsa bibliografica obbligatoriaArturo Dell'Acqua Bellavitis, Storia e cultura dell'arredo, Editore: Cusl, Anno edizione: 1998
Risorsa bibliografica obbligatoriaVictor Margolin, World history of design , Editore: Bloomsbury Academic
Note:

Volume 2 and Volume 1 (from chapter 8)

Risorsa bibliografica facoltativaEnrico Castelnuovo, History of Industrial Design, Editore: Electa
Risorsa bibliografica facoltativaKathryn Hiesinger, Design since 1945, Editore: Philadelphia Museum of Art
Risorsa bibliografica facoltativaCharlotte Fiell, 1000 chairs, Editore: Taschen
Risorsa bibliografica facoltativaCharlotte Fiell, Industrial Design A-Z, Editore: Taschen

Forme didattiche
Tipo Forma Didattica Ore di attività svolte in aula
(hh:mm)
Ore di studio autonome
(hh:mm)
Lezione
43:00
86:00
Esercitazione
7:00
14:00
Laboratorio Informatico
0:00
0:00
Laboratorio Sperimentale
0:00
0:00
Laboratorio Di Progetto
0:00
0:00
Totale 50:00 100:00

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
This program has been designed to be delivered in the presence of people, hoping to overcome the health emergency linked to COVID 19.
In the event of a prolonged health emergency, the timetable could vary, providing for the introduction (in part or in full) of online educational activities.
More detailed information on the methods of provision and access, as well as the indications relating to security protocols and social distancing, will be available on the University and School website. More details on teaching will be communicated by the teachers in the manner provided.
schedaincarico v. 1.6.5 / 1.6.5
Area Servizi ICT
25/11/2020