logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2019/2020
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 054494 - WORKSHOP 1
Docente Caratti Elena
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare
Didattica innovativa L'insegnamento prevede  6.0  CFU erogati con Didattica Innovativa come segue:
  • Soft Skills

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1162) DESIGN DELLA COMUNICAZIONEC_2AZZZU054494 - WORKSHOP 1

Obiettivi dell'insegnamento

Il workshop costituisce un momento di accelerazione delle modalità di produzione del progetto tipiche delle esperienze di laboratorio. Un'esperienza di concentrazione in cui a partire da un brief definito - anche in collaborazione con attori esterni - gli studenti sono chiamati ad esercitare la loro capacità di ricerca e sintesi progettuale, attraversando tutte le fasi che portano dalla elaborazione di un concept alla comunicazione dell'esito progettuale.


Risultati di apprendimento attesi

Lo studente:
- sa attivare in modo opportuno e argomentato un processo di sintesi progettuale rapido rispondendo a richieste specifiche, anche di committenti esterni;
- in autonomia e in gruppo elabora progetti, condividendo e comunicando le scelte progettuali effettuate, sviluppando attitudini alla negoziazione, al teambuilding, all'assunzione di leadership e alla gestione del conflitto.


Argomenti trattati

The workshop will be led by Prof. Anastasios Margiannis from the University of Greenwich, London,  (https://www.gre.ac.uk/) with Prof. Elena Caratti and the tutor Camilla Pilotto.


Title: DIVERSITY AND INCLUSIVITY BY DESIGN: EMPOWERING INDIVIDUALS 


This workshop is a continuation of the research taking place at the diversity and inclusivity by design (d+iD) research lab - a London based international Research Hub. D+iD main research question is: 
WHAT IS ENABLED WHEN DESIGNERS DESIGN WITH, AND FOR OTHERS? 
To design inclusively is to engage people deeply throughout the design process, sharing our practices and amalgamating people’s unique knowledge as design interventions. Through practice research d+iD will amplify, diversify, and mobilise this under-investigated aspect of practice and discourse; where design acts inclusively regardless of disability, gender, ethnicity, vulnerability, language or age.
Our aim is to work with creative people that through their design work want to change the way we see things; to rapidly diagnose and explore key challenges and highlight opportunities where design can add measurable social, commercial and non-commercial value.

We believe that on-going research in the area of d+iD will strengthen our understanding and ability to engage in collaborative research in design driven innovation, social innovation and interdisciplinary design so we can inform and maybe change our world. We detect rapid changes in our daily communication.

Students are expected to respond to the brief with a visual communication item than could inform and influence audience. This brief is encouraging students to reflect on existing work and through an active campaign to design for a wider audience. One of the main concerns is how to design a communication campaign ranging from visualizations that will help people understand undisputed facts, situations and processes for whatever imaginable purposes to information and information systems facilitating understanding as well as enabling goal-oriented action. Students will have the opportunity to work in a group, or as individuals. The campaign final outcomes could take the form of experimental products, posters, video, animated graphics / motion graphics, typographic language or other image based language and or any other creative format that showcase reflective thinking as a responding to the brief.


Prerequisiti

Non sono richiesti pre-requisiti per la frequenza dell'insegnamento.


Modalità di valutazione
 

Bibliografia

Forme didattiche
Tipo Forma Didattica Ore di attività svolte in aula
(hh:mm)
Ore di studio autonome
(hh:mm)
Lezione
30:00
60:00
Esercitazione
0:00
0:00
Laboratorio Informatico
0:00
0:00
Laboratorio Sperimentale
0:00
0:00
Laboratorio Di Progetto
20:00
40:00
Totale 50:00 100:00

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua / Italiano / Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.2 / 1.6.2
Area Servizi ICT
04/06/2020