logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2019/2020
Scuola Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
Insegnamento 090958 - COMPUTER GRAPHICS
Docente Gribaudo Marco
Cfu 5.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1097) DESIGN FOR THE FASHION SYSTEM - DESIGN PER IL SISTEMA MODA*AZZZZ053670 - COMPUTER GRAPHICS
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1159) PRODUCT SERVICE SYSTEM DESIGN - DESIGN PER IL SISTEMA PRODOTTO SERVIZIO*AZZZZ053670 - COMPUTER GRAPHICS
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1162) DESIGN DELLA COMUNICAZIONE*AZZZZ053670 - COMPUTER GRAPHICS
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1164) PRODUCT SERVICE SYSTEM DESIGN*AZZZZ053670 - COMPUTER GRAPHICS
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1260) INTERIOR AND SPATIAL DESIGN*AZZZZ053670 - COMPUTER GRAPHICS
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1262) DIGITAL AND INTERACTION DESIGN*AZZZZ053670 - COMPUTER GRAPHICS
Ing - Civ (Mag.)(ord. 270) - MI (495) GEOINFORMATICS ENGINEERING - INGEGNERIA GEOINFORMATICA*AZZZZ090958 - COMPUTER GRAPHICS
Ing Ind - Inf (Mag.)(ord. 270) - CO (482) COMPUTER SCIENCE AND ENGINEERING - INGEGNERIA INFORMATICA*AZZZZ090958 - COMPUTER GRAPHICS
Ing Ind - Inf (Mag.)(ord. 270) - MI (263) MUSIC AND ACOUSTIC ENGINEERING*AZZZZ090958 - COMPUTER GRAPHICS
Ing Ind - Inf (Mag.)(ord. 270) - MI (474) TELECOMMUNICATION ENGINEERING - INGEGNERIA DELLE TELECOMUNICAZIONI*AZZZZ090958 - COMPUTER GRAPHICS
Ing Ind - Inf (Mag.)(ord. 270) - MI (481) COMPUTER SCIENCE AND ENGINEERING - INGEGNERIA INFORMATICA*AZZZZ090958 - COMPUTER GRAPHICS

Obiettivi dell'insegnamento

3D Computer Graphics is used nowadays in many applications: from entertainment, to virtual reality, to scientific visualization. Most of devices, inlcuding mobile phone and tablet PC, integrate hardware accelerator that allow to represent 3D animations in real-time. The goal of this course is to give the basic tools to understand these technologies, focusing on real time rendering.


Risultati di apprendimento attesi

Basic kwnoledge of computer graphics


Argomenti trattati

1 – Redering pipeline, and hardware and software architectures for 3D graphics.

2 – Basic transformation: translation, rotation, scaling and projection.

3 – Basic of computational geometry, clipping and hidden surface removal.

4 – Lighting: light sources, materials, shaders, surface normals.

5 – Texture: projection, mapping, , texture animation, alpha mapping, bump mapping, normal mapping.

6 – Advanced effects: reflection maps, BRDF models, environment maps, global illumination maps.

7 - Animation: scene graph, Bezier curves, quaternion.

 

 


Prerequisiti

The exam does not have any special pre-requisite.


Modalità di valutazione

The evaluation will based on a project and on a set of assignments given during the lessons.


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaM. Gribaudo, Lucidi proiettati a lezione
Risorsa bibliografica facoltativaJames D. Foley, Andries van Dam, Steven K. Feiner, John F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice in C, Editore: Addison-Wesley Professional, ISBN: 978-0201848403

Forme didattiche
Tipo Forma Didattica Ore di attività svolte in aula
(hh:mm)
Ore di studio autonome
(hh:mm)
Lezione
28:00
42:00
Esercitazione
20:00
10:00
Laboratorio Informatico
0:00
0:00
Laboratorio Sperimentale
0:00
0:00
Laboratorio Di Progetto
2:00
23:00
Totale 50:00 75:00

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese
schedaincarico v. 1.6.1 / 1.6.1
Area Servizi ICT
02/04/2020