logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2019/2020
Scuola Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
Insegnamento 053066 - URBAN SOCIOLOGY
Docente Cordini Marta Margherita
Cfu 4.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Arc - Urb - Cost (Mag.)(ord. 270) - MI (1217) ARCHITETTURA E DISEGNO URBANO - ARCHITECTURE AND URBAN DESIGNAUDAZZZZ053066 - URBAN SOCIOLOGY

Obiettivi dell'insegnamento

The teaching examines, from a sociological perspective, the urban dimension with particular reference to: communities, towns, big cities, the wider area; social stratification and urban and wider area communities; the urban key players (public and private); social order and the main trends within contemporary post-industrial societies.


Risultati di apprendimento attesi

Students:

- gain knowledge and understanding of social sciences, with particular reference to the development of communities, cities, metropolitan areas and territories;

- gain knowledge and understanding of stratification, social change and the principal trends in contemporary post-industrial societies; 

- are capable of interpreting the physical space with particular reference to the recent socio-economic and socio-institutional transformations of cities and territories.

 

 

 


Argomenti trattati

The course aims to discuss the main transformation occuring in contemporary cities adopting a sociological perspective. The course provides theoretical concepts and empirical instruments to understand the social, economic and spatial changes in urban contexts.

The course program includes in-class lectures, students' presentations and group works. An initial part will be dedicated to the roots of urban sociology, analyzing the main features of urban life. Then  several contemporary urban issue will be presented and discussed in class, with a focus on those phenomena linked to segregation and polarization in spatial and social terms.

Attending students then will be asked to deliver a paper on the basis of an exercise guided by the professor.

 

 


Prerequisiti
 

Modalità di valutazione

For attending students:

- oral exam on readings (see the syllabus)

- oral exam on the paper written in group

For non attending students:

- oral exam on readings (see the syllabus)

- oral exam on one book among those suggested 


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaLin, Jan and Mele Christopher, The Urban Sociology Reader, Editore: London Routledge New York 2nd Edition, Anno edizione: 2013
Risorsa bibliografica obbligatoriaSusan S. Fainstein, Campbell Scott, Readings in Urban Theory, Editore: Wiley-Blackwell, Anno edizione: 2011
Risorsa bibliografica obbligatoriaSclavi Marianella, Henry Martin, An Italian Lady goes to the Bronx, Editore: IPOC, Anno edizione: 2007
Risorsa bibliografica obbligatoriaZukin Sharon, Naked City: the Death and Life of Authentic Urban Places, Editore: Oxford University Press, Anno edizione: 2010
Risorsa bibliografica obbligatoriaWacquant Loic, Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Editore: Polity, Anno edizione: 2013

Forme didattiche
Tipo Forma Didattica Ore di attività svolte in aula
(hh:mm)
Ore di studio autonome
(hh:mm)
Lezione
30:00
45:00
Esercitazione
10:00
15:00
Laboratorio Informatico
0:00
0:00
Laboratorio Sperimentale
0:00
0:00
Laboratorio Di Progetto
0:00
0:00
Totale 40:00 60:00

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.1 / 1.6.1
Area Servizi ICT
02/04/2020