logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2018/2019
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 097930 - SEMIOTICS
Docente Galofaro Francesco
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1091) DESIGN & ENGINEERING - PROGETTO E INGEGNERIZZAZIONE DEL PRODOTTO INDUSTRIALEDE1AZZZZ097930 - SEMIOTICS
DE2AZZZZ097930 - SEMIOTICS
DE3AZZZZ097930 - SEMIOTICS

Obiettivi dell'insegnamento

Semiotics is a wide approach to the analysis of meaning, reasoning and culture. The course examines theoretical questions on the manner in which the design of a message or product influences its meaning. Students apply the semiotic instruments to the analysis of a case study.


Risultati di apprendimento attesi

Students:
- applying knowledge and understanding: know and understand the methods for comprehending the circles in which the project intervention is inserted, as such they have to answer and know how to apply semiotic instruments for analysing the case study;
- making judgements: autonomously knows how to critically evaluate a project application context and can return the analyses carried out.


Argomenti trattati

The course will be focused on conflicts in design. It will provide a set of categories to analyse cases of conflicts between different modal values which entangle the human-object interaction: will, power, duty, and knowledge. Norman's idea of a design of the affordances will be enframed in this general theoretical set. Semiotic analysis will employ the data provided by live ethnographic observation, so to individuate the problems which arises from the interaction between humans and objects in the real world. A series of case-studies of conflicts in design will be presented in the class. Students will be encouraged to present their own analyses too.

Lessons will be subdivided in two parts: (a) theoretical lesson; (b) workshop. The first will introduce semiotic categories aimed to the analysis of the conflict in design; the second will foresee the teamwork of the students, while didactic support will be supplied by the teacher.


Prerequisiti

There are no pre-requisites for attendance.


Modalità di valutazione

To pass the exam, both an individual and group work will be evaluated. The individual evaluation will be a public presentation, in class, of an analysis of conflicting design. The workgroup will consist in an attemp to re-consider the design of an object, and to re-think it starting from its conflictual dimensions.


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaDeni, Michela, Oggetti in azione, Editore: Franco Angeli, Anno edizione: 2002
Risorsa bibliografica obbligatoriaDiamanti, Simone, L'interazione in pratica, Editore: Franco Angeli, Anno edizione: 2013
Risorsa bibliografica facoltativaFloch, Jean-Marie, Visual Identities, Editore: Continuum, Anno edizione: 2001
Risorsa bibliografica facoltativaDubberly, Hugh, How do you design, Anno edizione: 2005 http://www.dubberly.com/articles/how-do-you-design.html
Note:

(Pdf download)


Forme didattiche
Tipo Forma Didattica Ore di attività svolte in aula
(hh:mm)
Ore di studio autonome
(hh:mm)
Lezione
43:00
86:00
Esercitazione
7:00
14:00
Laboratorio Informatico
0:00
0:00
Laboratorio Sperimentale
0:00
0:00
Laboratorio Di Progetto
0:00
0:00
Totale 50:00 100:00

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.4 / 1.6.4
Area Servizi ICT
10/07/2020