logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2015/2016
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 097811 - DESIGN MANAGEMENT FOR FASHION
Docente Cautela Cabirio
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1097) DESIGN FOR THE FASHION SYSTEM - DESIGN PER IL SISTEMA MODAM_1AZZZZ097811 - DESIGN MANAGEMENT FOR FASHION
M_2AZZZZ097811 - DESIGN MANAGEMENT FOR FASHION

Programma dettagliato e risultati di apprendimento attesi

The decreasing marginal cost of information, the unlocking of logistic chains, the availability of funding and creativity through "crowd"-based dynamics are making easier and 'cheaper' to create start-ups and new entrepreneurial ventures. Moreover designers - due partially to these changing conditions and to the job market crisis - are progressively becoming self-entrepreneurs. They build on a specific idea a starting up organization. The stream of start-ups and new ventures creation is characterizing also the fashion industry, where new brands/griffes, with the advent of new emerging services and new retailing models are changing the traditional fashion competitive rules indeed imposing new purchasing patterns and socio-cultural trends. The course will be centered on new forms of entrepreneurship in fashion industry. A start-up will be conceived as new competitive hypothesis to test on the market. Students will be provided in the first course phase with the following concepts: (i) start-up as a new business hypothesis; (ii) design thinking and competitive reframing in start-up; (iii) start-up as new business model (to test) and temporary organization; (iv) start-up and the relation with business eco-systems; (v) start-ups and new entrepreneurship in fashion industry; (vi) the lean start-up; (vii) new user-engament in start-up. In the second phase students will be involved in conceiving and designing their own start-ups.


Note Sulla Modalità di valutazione

- Esami orale

- Valutazione del progetto di start-up


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaE. Ries, The Lean start-up, Editore: Crown Business, Anno edizione: 2011

Mix Forme Didattiche
Tipo Forma Didattica Ore didattiche
lezione
47.0
esercitazione
3.0
laboratorio informatico
0.0
laboratorio sperimentale
0.0
progetto
0.0
laboratorio di progetto
0.0

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.5 / 1.6.5
Area Servizi ICT
20/10/2020