logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2015/2016
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 094836 - MUSEOLOGY IN CONTEMPORARY AGE
Docente Marani Pietro Cesare
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1092) DESIGN DEGLI INTERNI - INTERIOR DESIGNI_2AZZZZ094836 - MUSEOLOGY IN CONTEMPORARY AGE
I_3AZZZZ094836 - MUSEOLOGY IN CONTEMPORARY AGE

Programma dettagliato e risultati di apprendimento attesi

The subject of the Course, for the first year of the Specialistic Course in Interior Design, is the history of the Modern Museum, from the mid- XVIII Century until now, focusing the transformation from the private aristocratic collections into Museums open to the public and, therefore, some attention will be done also to the pre-history of the Modern Museum, with basic considerations on the ecclesiastical and private collections of antiquities and religious items from XIV to XVII Century. The main attention, however, will be on the creation of the Universal Museum, the National Museum, the Municipal Museum, tipologies that all occur during the XIX Century, calling for a radical change in the concept of Museum in Europe. From  Napoleon in Paris and Milan, to Whilhelm von Bode in Berlin, many actors will be considered and not only man of culture and artists, but also politicians and governors.

The Museum will be seen, therefore, as a political and ideological manifestation of power and political prestige. At the turn of that Century, the scene opens also to the United States, where radical changes occur thanks to the Universal Exibithions, like that one held in Chicago in 1893. House-Museums, private american women collectors, creation of Modern and contemporary art Museums will be also considered, together with the new architectural  settings, from Frank Lloyd Wright to Libeskind and Gehry. Attention will be reserved also to the lik between exibithions and permanent arrangement, starting with the italian school of Museography in the Fiftiees of XIX Century, with the work of Carlo Scarpa, Albini, BBPR studio and others. Finally, will be offered a panaoramic view of the radical changes which did occur in Europe after the revolution of 1968, and the radical changes of the Museum: from the open spaces-Museum, to the Ecomuseum to the virtual Museum, to the Narrative Museum to consider the very recent Museums built in Paris, London, Barcelona, Berlin and Athens.

The knwoledge of italian and american laws on the Cultural Heritage, and definitions of what a Modern Museum is, according to the ICOM definitions, will be requested as the visist to the most important milanese Museums, through special seminars and laboratories.


Note Sulla Modalità di valutazione

Lo studente sarà valutato sulla base delle conoscenze acquisite durante le lezioni, le visite ai Musei e lo studio dei quattro testi obbligatori.


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaV. NEWHOUSE, Toward a new Museum, Editore: Monicelli Press New York, Anno edizione: 1998
Risorsa bibliografica obbligatoriaP.C.MARANI-R.PAVONI, Musei. Trasformazioni di un'istituzione dall'età moderna al contemporaneo, Editore: Marsilio Venezia, Anno edizione: 2012, ISBN: 978-88-317-9014-7
Risorsa bibliografica obbligatoriaD.POULOT, Musei e museologia, Editore: Saggiatore, Anno edizione: 2008
Risorsa bibliografica obbligatoriaKARSTEN SCHUBERT, Museo, Storia di un'idea, Editore: Il Saggiatore, Milano, Anno edizione: 2004

Mix Forme Didattiche
Tipo Forma Didattica Ore didattiche
lezione
43.0
esercitazione
7.0
laboratorio informatico
0.0
laboratorio sperimentale
0.0
progetto
0.0
laboratorio di progetto
0.0

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
Pietro C. Marani è Professore ordinario. Autore di oltre ducento pubblicazioni molte delle quali tradotte in otto lingue. E' stato vicedirettore della Pinacoteca di Brera a Milano.
schedaincarico v. 1.6.5 / 1.6.5
Area Servizi ICT
13/08/2020