logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2014/2015
Scuola Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
Insegnamento 094956 - SCIENCE AND ENGINEERING FOR THE CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE
Docente Toniolo Lucia
Cfu 5.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Insegnamento
Ing Ind - Inf (Mag.)(ord. 270) - MI (426) MATERIALS ENGINEERING AND NANOTECHNOLOGY* AZZZZ094956 - SCIENCE AND ENGINEERING FOR THE CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE
Ing Ind - Inf (Mag.)(ord. 270) - MI (491) MATERIALS ENGINEERING AND NANOTECHNOLOGY - INGEGNERIA DEI MATERIALI E DELLE NANOTECNOLOGIE* AZZZZ094956 - SCIENCE AND ENGINEERING FOR THE CONSERVATION OF CULTURAL HERITAGE

Programma dettagliato e risultati di apprendimento attesi

Obiettivo formativo.

The aim of this course is to show to the students the crucial role that science and engineering can play on the broad and very complex world of Cultural Heritage conservation. A wide range of artefacts will be covered including architectural and historic-artistic patrimony.

Contenuti dell’insegnamento

The course presents the main characteristics and deterioration phenomena of the materials that constitute the different types of artefacts such as: architecture and buildings; polychrome artefacts; sculptures; objects and artefacts of modern and contemporary art.

Another important aspect is the diagnostic and monitoring of the artefacts in order to properly asses the state of conservation and the cause of deterioration. During the course, special attention will be given to non-invasive and micro-destructive characterisation methods and to the protocols to be used in order to gain the maximum information with the minimum sampling.

Case studies about the conservation and monitoring of important and renowned artefacts will be presented and analysed in details, with particular attention to the diagnostic aspects and the materials and methods used in the restoration work.

The course includes some laboratory experience related to the characterisation of cultural heritage surfaces.


Note Sulla Modalità di valutazione

The exam will consist in an oral presentation and discussion of a case study selected by the student among those published in recent scientific literature.


Bibliografia
Risorsa bibliografica facoltativaG. Artioli, Scientific Methods and Cultural Heritage", , Editore: Oxford University Press, Anno edizione: 2010, ISBN: 978-0-19-954826-2
Risorsa bibliografica facoltativaL. Campanella et al., Chimica per l'arte, Editore: Zanichelli, Anno edizione: 2007, ISBN: 978-88-08-06853-8
Risorsa bibliografica facoltativaBarbara Stuart, Analytical Techniques in Materials Conservation, Editore: Wiley, Anno edizione: 2007, ISBN: 978-0-470-01280-2
Risorsa bibliografica facoltativaSiegfried Siegesmund and Rolf Snethlage, Stone in Architecture: Properties, Durability, Conservation, Editore: Springer, Anno edizione: 2011
Risorsa bibliografica facoltativaDavid A. Scott, Gerhard Eggert, Iron and Steel: Corrosion, Colorants, Conservation , Editore: Archetype Books, Anno edizione: 2009
Risorsa bibliografica facoltativaDavid A. Scott, Copper and Bronze in Art: Corrosion, Colorants, Conservation, Editore: Getty Trust Publications: Getty Conservation Institute, Anno edizione: 2002
Risorsa bibliografica facoltativaYvonne Shashoua, Conservation of Plastics: Materials science, degradation and preservation, Editore: Butterworth-Heinemann, Anno edizione: 2008

Mix Forme Didattiche
Tipo Forma Didattica Ore didattiche
lezione
32.0
esercitazione
16.0

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese
schedaincarico v. 1.6.1 / 1.6.1
Area Servizi ICT
02/04/2020