logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2020/2021
Scuola Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
Insegnamento 055257 - HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ARCHITECTURE
Docente Skansi Luka
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Arc - Urb - Cost (Mag.)(ord. 270) - MI (1195) ARCHITETTURA - AMBIENTE COSTRUITO - INTERNI - ARCHITECTURE - BUILT ENVIRONMENT - INTERIORSBE2AZZZZ055257 - HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ARCHITECTURE
BEIAZZZZ055257 - HISTORY AND THEORY OF CONTEMPORARY ARCHITECTURE

Obiettivi dell'insegnamento
 

Risultati di apprendimento attesi
 

Argomenti trattati

Architecture and space

The course addresses its attention to the evolution of the notion of space in architecture and urbanism, from the end of the 19th century onwards.

The spatial component of architecture, its theoretical conception and its practical realization constituted during the 20th century one of the main issues of modernity in architecture. The various »forms« of space produced by architects, artists and urbanists reflected the different answers to historical, sociological and aesthetical questions that aroused in different geopolitical contexts in the decades following the modernist revolution.

During the semester the development of the spatiality of form will be analyzed through a series of lectures, seminars, readings and field trips. From Camillo Sitte to Le Corbusier, from Russian Constructivism to Dutch Neoplasticism, from Mies van der Rohe to Louis Kahn, from Frank Lloyd Wright to Bruno Zevi, from Luigi Moretti to Carlo Scarpa, from the spatial experiments of the Team X to those of the 1960's utopias, from the American Minimal and Land Art to the Yugoslavian Monumental Architecture, the course will address its inquiry to the mutual influences between the aesthetic of art, sculpture, architecture, sociology, technology and history.


Prerequisiti
 

Modalità di valutazione

Oral exam focused on the knowledge of the main concepts discussed throughout the semester, through the description of the exemplary projects.

A specific (individual or group) work will be required – regarding the number of students participating in the course – dedicated to the graphic and theoretical analysis of the notion of space.

For non-attending students:

Although lessons and exercises represent a significant part of the course, the exam modality for non-attending students will be similar to the one described for attending students. The non-attending students should get in contact via email with the professor at the beginning of the semester.


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaH. F. Mallgrave, E. Ikonomou (eds.), Empathy, form, and space: problems in German aesthetics, 1873-1893, Editore: Getty Center, Anno edizione: 1994
Risorsa bibliografica obbligatoriaLuka Skansi, "Space", the basic course at Vchutemas, Editore: Casabella, Anno edizione: 2015, Fascicolo: 847
Risorsa bibliografica obbligatoriaMarko Pogacnik, The Art of the Noblest Ornaments. The Statue and the coloumn in the architecture of Mies van der Rohe, Editore: Architectura, Anno edizione: 2010, Fascicolo: 1
Risorsa bibliografica obbligatoriaStanislaus von Moos, Le Corbusier: Elements of a Synthesis, Editore: 010, Anno edizione: 2009
Risorsa bibliografica obbligatoriaNeil Levine, The Significance of Facts: Mies's Collages up Close and Personal, Editore: Assemblage, Anno edizione: 1998, Fascicolo: 37
Risorsa bibliografica obbligatoriaBruno Reichlin, Annalisa Viati Navone, Dalla soluzione elegante all'edificio aperto: scritti attorno ad alcune opere di Le Corbusier, Editore: Mendrisio Academy Press, Anno edizione: 2013
Risorsa bibliografica obbligatoriaMas Risselada (ed.), Raumplan versus Plan Libre: Adolf Loos and Le Corbusier, 1919-1930, Editore: Delft University Press, Anno edizione: 1998
Risorsa bibliografica obbligatoriaBruno Reichlin, Letizia Tedeschi (eds.), Luigi Moretti. Razionalismo e trasgressivita tra barocco e informale, Editore: Electa, Anno edizione: 2000
Risorsa bibliografica obbligatoriaMax Riessalada, Dirk van den Heuvel, Team 10: 1953-81: in search of a Utopia of the present, Editore: Nai Rotterdam, Anno edizione: 2005

Forme didattiche
Tipo Forma Didattica Ore di attività svolte in aula
(hh:mm)
Ore di studio autonome
(hh:mm)
Lezione
45:00
67:30
Esercitazione
15:00
22:30
Laboratorio Informatico
0:00
0:00
Laboratorio Sperimentale
0:00
0:00
Laboratorio Di Progetto
0:00
0:00
Totale 60:00 90:00

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.5 / 1.6.5
Area Servizi ICT
15/05/2021