logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2016/2017
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 097811 - DESIGN MANAGEMENT FOR FASHION
Docente Cautela Cabirio
Cfu 6.00 Tipo insegnamento Monodisciplinare

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1097) DESIGN FOR THE FASHION SYSTEM - DESIGN PER IL SISTEMA MODAM_1AZZZZ097811 - DESIGN MANAGEMENT FOR FASHION
M_2AZZZZ097811 - DESIGN MANAGEMENT FOR FASHION

Programma dettagliato e risultati di apprendimento attesi

The decreasing marginal cost of information, the unlocking of logistic chains, the availability of funding and creativity through "crowd"-based dynamics are making easier and 'cheaper' to create start-ups and new entrepreneurial ventures. Moreover designers - due partially to these changing conditions and to the job market crisis - are progressively becoming self-entrepreneurs. They build on a specific idea a starting up organization. The stream of start-ups and new ventures creation is characterizing also the fashion industry, where new brands/griffes, with the advent of new emerging services and new retailing models are changing the traditional fashion competitive rules indeed imposing new purchasing patterns and socio-cultural trends. The course will be centered on new forms of entrepreneurship in fashion industry. A start-up will be conceived as new competitive hypothesis to test on the market. Students will be provided in the first course phase with the following concepts: (i) start-up as a new business hypothesis; (ii) design thinking and competitive reframing in start-up; (iii) start-up as new business model (to test) and temporary organization; (iv) start-up and the relation with business eco-systems; (v) start-ups and new entrepreneurship in fashion industry; (vi) the lean start-up; (vii) new user-engament in start-up. In the second phase students will be involved in conceiving and designing their own start-ups.


Note Sulla Modalità di valutazione

- Esami orale

- Valutazione del progetto di start-up


Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaE. Ries, The Lean start-up, Editore: Crown Business, Anno edizione: 2011

Software utilizzato
Nessun software richiesto

Mix Forme Didattiche
Tipo Forma Didattica Ore didattiche
lezione
47.0
esercitazione
3.0
laboratorio informatico
0.0
laboratorio sperimentale
0.0
progetto
0.0
laboratorio di progetto
0.0

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.9 / 1.6.9
Area Servizi ICT
22/01/2022