logo-polimi
Loading...
Risorse bibliografiche
Risorsa bibliografica obbligatoria
Risorsa bibliografica facoltativa
Scheda Riassuntiva
Anno Accademico 2015/2016
Scuola Scuola del Design
Insegnamento 098743 - LABORATORIO DI PROGETTAZIONE DI ARTEFATTI E SISTEMI COMPLESSI
Docente Ciancia Mariana , Tuomola Mika Jouko Aleksi
Cfu 12.00 Tipo insegnamento Laboratorio

Corso di Studi Codice Piano di Studio preventivamente approvato Da (compreso) A (escluso) Nome Sezione Insegnamento
Des (Mag.)(ord. 270) - BV (1162) DESIGN DELLA COMUNICAZIONEC_1AZZZZA098743 - LABORATORIO DI PROGETTAZIONE DI ARTEFATTI E SISTEMI COMPLESSI

Programma dettagliato e risultati di apprendimento attesi

The contemporary widespread use of digital videos, pictures, audio and text and their distribution across media leads to the rise of new consumption behaviours and the spread of new interactive narrative forms. Thus, storytelling practices represent both a spontaneous way for producing and sharing content and a design field to be explored further.

In this course we investigate how to conceptualise and design interactive narratives for new digital media (e.g. interactive television/cinema, computer games and media art/exhibitions). Investigation includes storytelling structures for writing concepts and content for narrative interactive/generative (audiovisual) new media work, from personal media to community experiences.

The specific properties of interactive narratives are dealt in the levels of:

  1. Story and interactive system logic: theme, structure and character/agent/player/user relationships;
  2. Language/media: participatory expression from text to moving image and spatial narratives, and
  3. Rhetorics of expression: style/genre and production values, ethics of aesthetics.

The design exercise is also discussed by the viewing and analysis of audiovisual work from films to games. Knowledge achieved is directly applied into the exercise.

Learning modes: Articles reading, lecture presentations, discussions, existing work analysis, own design exercise, own work presentations, demos and their review.

Learning outcomes:

  • basic knowledge of interactive narrative, its concepts, vocabulary and production as applied in media and interaction design
  • knowledge on how to use the interactive narrative approaches in one’s own design and artistic work
  • team work and presentation skills
  • group work demos

Note Sulla Modalità di valutazione

The participants are evaluated on the basis of the:

  • Seminar participation activity
  • Analysis exercise & presentation
  • Design exercise, demo & reflection

Bibliografia
Risorsa bibliografica obbligatoriaTuomola, Mika Lumi, A Monologue for Dialogue: Miniature Portrait of Storytelling in Social Design" in Bertolotti, E., Daam, H., Piredda, F., Tassinari, V.: The Pearl Diver: The Designer as Storyteller. , Editore: DESIS Network, Milan, Anno edizione: 2015
Note:

forthcoming

Risorsa bibliografica obbligatoriaJoyce, James, A Portrait of the Artist as a Young Man
Risorsa bibliografica obbligatoriaLaurel, Brenda, "The Six Elements and the Causal Relations Among Them" & "Star Raiders: Dramatic Interaction in a Small World"
Risorsa bibliografica facoltativaDena, Christy, Transmedia Practice: Theorizing the Practice of Expressing a Fictional World Across Distinct Media and Environments, Editore: PhD thesis, University of Sydney, Anno edizione: 2009
Risorsa bibliografica facoltativaLaurel, Brenda, Computers as Theatre, Editore: Addison-Wesley, Anno edizione: 1993
Risorsa bibliografica facoltativaManovich, Lev, The Language of New Media, Editore: MIT Press, Anno edizione: 2001
Risorsa bibliografica facoltativaMurray, Janet H., Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace, Editore: MIT Press, Anno edizione: 1997
Risorsa bibliografica facoltativaRyan M.L., Thon J.N. (edited by), Storyworld across Media. Toward a Media-Conscious Narratology , Editore: University of Nebraska Press, Anno edizione: 2014
Risorsa bibliografica facoltativaRyan, M.L., Narrative across Media: The Language of Storytelling, Editore: University of Nebraska Press, Anno edizione: 2004
Risorsa bibliografica facoltativaTuomola, Mika, "Drama in the Digital Domain - Commedia dell'Arte, Characterisation, Collaboration and Computers" in Digital Creativity Journal , Editore: Swets & Zeitlinger, Anno edizione: 1999, Fascicolo: Vol 10 No 3

Software utilizzato
Nessun software richiesto

Mix Forme Didattiche
Tipo Forma Didattica Ore didattiche
lezione
80.0
esercitazione
20.0
laboratorio informatico
0.0
laboratorio sperimentale
6.0
progetto
0.0
laboratorio di progetto
14.0

Informazioni in lingua inglese a supporto dell'internazionalizzazione
Insegnamento erogato in lingua Inglese
Disponibilità di materiale didattico/slides in lingua inglese
Disponibilità di libri di testo/bibliografia in lingua inglese
Possibilità di sostenere l'esame in lingua inglese
Disponibilità di supporto didattico in lingua inglese

Note Docente
schedaincarico v. 1.6.9 / 1.6.9
Area Servizi ICT
21/01/2022